مهر ۲۱، ۱۳۸۵

...علی!!
انسانی که هست‚ازآنگونه که باید باشد و نیست
... اما من یک سخن علی را در هشت سالگی و یا ده سالگی نقل میکنم ‚ تا زیبایی تلقی‚زیبایی بیان و زیبایی روح را بفهمید:
علی بچه ای است در خانه ی پیغمبر است. اصلا در خانه ی او زندگی میکند‚ وارد اتاق میشود می بیند خدیجه و پیغمبر نماز میخوانند برایش شگفت انگیز است که اینها چه کار میکنند؟ ندیده بود. بعد که تمام میشود میپرسد که چه کار میکردید؟ پیغمبر توضیح میدهد که مبعوث شده ام از طرف خداوند به نبوت واین نماز است که در برابر او میخوانم و تو را به توحید و نبوت خود میخوانم.
یک بچه هشت ساله ‚ده ساله –ولو نابغه- چه خواهد گفت؟ یا فرار میکند-بدون اینکه هیچ حرفی بزند- یا میگوید ((هر چه خودتان بفرمایید من چه می فهمم این حرفها چیست)).هنوز اسلام نیست‚هنوز آن جنگها و پختگی ها نیست‚و این علی یک بچه ی عرب هشت ساله ده ساله است . از نظر تاریخ فقط این است.
ولی او میگوید: (( اجازه دهید فکر کنم و با پدرم مشورت کنم. بعد نتیجه اش را میگویم به شما)) شب را تا صبح نمیخوابد و در این باره می اندیشد صبح می آید و میگوید که من ((من دیشب با خودم فکر کردم دیدم خدا وقتی خواست مرا خلق کند با پدرم مشورت نکرده بود حالا من میخواهم اورا بپرستم اش برای چه دیگر با پدرم مشورت کنم؟هر چه هست بگو اسلام را بر من عرضه کن.))
دکتر علی شریعتی. مجموعه آثار26‚60

سخت است هنگامی که میدانی حقیقت چیست و حقیقت کیست‚ قوت غالبت را برداری‚ دلت را به لقمه ای خوش کنی و خوان نعمتی راکه فقط برای تو گسترانیده شده است اعتنا نکنی ‚ نه که اعتنا نکنی بلکه لجبازی کنی و مهماندار را نیز ناسزا ها گویی و زحماتش را پشت پا نهی ‚به فکر قطره باشی و دریا را از دست دهی و حقیقت را در حالیکه تو را به خود فریاد میزند نادیده انگاری...
چگونه سخن از محمد میزنند کسانی که پاره ای از خدا را در نظاره دارند و چگونه پرستش میکنند محمدی را که در زندگانیش جز علی کسی را محرم ندانست
کاش همان بت پرست بودند‚ کاش همان کافران یهود مسلکی بودند که محمد را دشنام میدادند‚ آن وقت دل نمیسوخت
چگونه باید فهمید که خلقت علی منتی بود بر زمینیان و چگونه باید فهماند که رفتن علی مصیبتی بود بر زمینیان
سالروز از دست رفتن بزرگترین اسطوره ی حیات شیعه تسلیت باد.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام متن زیبا و جالبی بود التماس دعا {س. ک

ناشناس گفت...

faghat baladim 21 mah ramezan siah bepooshim v be ham tasliat begim... ama nemidoonim vaghan chera v baraye chi!!!???

قلــم صد و سی و نه گفت...

139..
سلام دوست عزیزی که لطف کردی و نظرت رو دادی.
منم نمیدونم واقعا چرا؟
چرا وقتی یه نفر میمیره پیراهن سیاه میپوشند و یا عید که میشه همه خوشحالند
وقتی توی یه مهمونی رسمی شرکت میکنند لباس رسمی میپوشند و وقتی کوه میرند با کت شلوار نمیرند...
من فکر کنم یعنی قبل از این نوشته فکر میکردم که علی (ع) واسه ی شیعیان انسان بزرگی بوده
پس مرگ او هم واقعه ی بزرگیه
و چون ما ایرونیا تو مراسم های سوگواریمون سیاه میپوشیم(یه نماد ) .... به همین دلیل هم....
بازم ممنون از نظرت...

قلــم صد و سی و نه گفت...

139..
سلام دوست عزیزی که لطف کردی و نظرت رو دادی.
منم نمیدونم واقعا چرا؟
چرا وقتی یه نفر میمیره پیراهن سیاه میپوشند و یا عید که میشه همه خوشحالند
وقتی توی یه مهمونی رسمی شرکت میکنند لباس رسمی میپوشند و وقتی کوه میرند با کت شلوار نمیرند...
من فکر کنم یعنی قبل از این نوشته فکر میکردم که علی (ع) واسه ی شیعیان انسان بزرگی بوده
پس مرگ او هم واقعه ی بزرگیه
و چون ما ایرونیا تو مراسم های سوگواریمون سیاه میپوشیم(یه نماد ) .... به همین دلیل هم....
بازم ممنون از نظرت...

ناشناس گفت...

man b siah pooshidan kary nadaram. b ghole shoma namaade...ama agar b siah mipooshim ta ba in namad neshoon bedim az shahadate chenin bozorgy moteaserim faghat nabayad ede'a konim bayad az tahe ghalb eteghad dashte bashin na baraye hamrangi ba jama'at. albate man b hich onvan b shoma ghasde jesarat nadashtam...nazaramo goftam chon in joori ehterame chenin mardy bishtar negah dashte mishe.(ali aza dar haye vagheiee mikhad)!!!

قلــم صد و سی و نه گفت...

139..
باز هم ممنون که برام کامنت گذاشتید. اگر دقت کنید میبینید که در ستون کنار وبلاگ در مورد دوستدار واقعی علی نوشتم. اما یک نکته تو حرفهاتون بود: اینکه علی دوستدار واقعی میخواد به نظر شما اگه یه نفر بگه من طرفدار سر سخت قانونم اون وقت هم چراغ قرمز رو رد کنه و هم تو خیابون زباله بندازه و به طور کلی قانون شکنی کنه و در آخر بگه من در ذاتم و در دلم شیفته ی قانونم این فرد آیا دوستدار واقعی قانون هست؟ البته من به حرف شما کاملا معتقدم که متاسفانه تظاهر خیلی ها بیشتر به جای ابراز علاقه نوعی توهین به این بزرگ مرد است . من اگر مشکی میپوشم به این دلیل که دوست دارم این روز رو اول از همه خودم به یاد داشته باشم و در ثانی این رو به دوستانم هم برسونم که ((رضا)) امروز یه فرقی با بقیه روزها داره. من شما رو نمیشناسم ولی خیلی مایلم که اگه براتون مقدوره برام ایمیل بزنید
باز هم تشکر و به امید اینکه دوستدار واقعی علی باشیم نه اونطور که مردم میخواند اونطور که خودشون دوست دارند.

ناشناس گفت...

MAN HAM KAMELAN BA SOHBATHATOO MOVAFEGHAM . SHOMA K MIKHAY B BAGHIE BEGI REZA EMROOZ MOTEFAVETE MAN HAM TAEED MIKONAM VA MIDOONAM K SHOAMA VAGHAN DOOSTDARE ALI HASTID. AMA ETEGHAD DARAM YE DOOSTDAR BAYAD HAMISHE DOOST DASHTANESH RO ESBAT KONE VA NABAYAD FAGHAT ROOZHAYE SHAHADAT VA TAVALOD BE YADE DOOSTESH BASHE...
SHOMA MAN RO MISHNASID...
HAMISHE KHANDAN BASHID!

ناشناس گفت...

متن زیبایی بود.

ناشناس گفت...

سلام جناب محبی..مطلیت نیاز به نظر نداره..چون در مورد کسی که سردمدار تمام مردای عالمه..کاشکی خیلیامون یکم از مردی علی بیاموزیم..سر زدیم نگی آبجیمون بی مرلمه..یا حق

ناشناس گفت...

باز هم سلام..کاش انقدر از علی و دوست داشتن علی نمی زدیم..ای کاش ذره ای ..فقط ذره ای علی وار زندگی کنیم...

ناشناس گفت...

سلام
خیلی وقته که مطلبی ننوشتین
منتظر مطالب زیباتون هستیم
س.ک